جنبشی برای جمهوریت و اسلامیت/پیرامون تمایزات جنبش با دیگر اتحادیه ها
|نوشته شده برای پاطوق خیزش هفته پیرامون جنبش عدالتخواه دانشجویی|
"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر" جمله معروف حضرت روح الله که هر از چند مدتی یکبار روی زبانها می افتد. گاه نزیک انتخاباتها مخصوصا از نوع خبرگانش و گاه در دهه فجر. گاه به عنوان ابزاری برای کوبیدن طرف مقابل در هنگامی که وی میخواهد اسلامیت را بزداید. و گاه شعاری برای از صحنه خارج کردن طرف مقابل که به زور جمهوریت را پذیرفته و اگر میدان به ایشان داده شود "حکومت اسلامی" به جای "جمهوری اسلامی" تأسیس میکنند. جمهوری اسلامی نه فقط به عنوان یک قالب حکومتی از طرف حضرت روح الله که به عنوان یک شیوه مبارزاتی نیز از همان ابتدای نهضت خدایی روح خدا مطرح بود. در حقیقت این دوکلمه دو روی یک سکه هستند برای آنچه امام سالها برایش مبارزه میکرد و میخواست ان را به جهانیان نشان بدهد. یعنی خارج شدن مردم از زیر یوغ های بشری و حاکمیت مستضعفان و پابرهنگان بر جهان. اسلامی که حامی مردم و برطرف کننده مشکلات و مصائبشان بود. اگر این ملت عدالت و تعالی و دیگر ارمانها را به عنوان قله های پیش رویش قرار داده است و جمهوری اسلامی را به عنوان راه رسیدن به این قله ها در پیش گرفته است، کسانی که خود را وفادار انقلاب اسلامی و آرمانهایش و پیشرو در تحقق اینها میدانند لزوما باید به این سیره متوسل شوند. و جنبش های دانشجویی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یعنی آنچه را که باید دنبال کنند حل مشکلات واقعی مردم و تحقق اسلام میباشد. حرکت های عدالتخواهانه در سالهای پس از جنگ عموما در همین مسیر بوده است. آنجا که مشکلات و دغدغه های حقیقی مردم نادیده گرفته میشد و عدالت به عنوان والاترین هدف اجتماعی اسلام در زیر چرخ های توسعه غربی له میشد. یا پس از آن هر روز به بهانه ای در کشور اتفاقی می افتاد و تشنجی رخ میداد. و باز در این میان مردم بودند که باید شاهد معرکه گیریهای جناح ها میبودند که مسائل پوچ را اولویت اصلی کشور قرار میدادند. در این زمینه ها بود که کسانی که دغدغه اصلی شان عدالت اجتماعی بود فریادهایشان بلند شد.
به حسب شرایط اجتماعی و سیاسی ایران جایگاه دانشگاه، دانشجو، جریانها و جنبش های دانشجویی بسیار حائز اهمیت است. آزادی بیشتر، تعلق کمتر به مادیات، آرمانخواهی، روحیه مطالبه گری، حریت و دیگر ویژگی های یک جوان دانشجو در کنار سابقه تاریخی که از سالهای قبل از انقلاب و پس از انقلاب از جنبش های دانشجویی به ثبت رسیده است محمل مناسبی را برای ایجاد جریانی مطابق با "جمهوری اسلامی" یعنی پیگیر مسائل اصلی مردم بوجود آورده است. و همین ویژگی های کمیاب باعث شده است که جریانات دانشجویی بتوانند به عنوان نوک پیکان گفتمان سازی های حقیقی فارغ از تمامی جریانات دیگر در جامعه و پیگیری کننده حقوق مردم عمل کنند.
جنبش عدالتخواه دانشجویی که از حرکتهای مردمی-دانشجویی و نیز تا حدودی حوزوی ایجاد شده است بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی به مطرح کردن گفتمان عدالت و مطالبه آن از مسئولان پرداخته و از اینکه در یک بزنگاه تاریخی این آرمان فراموش شده را به فضای سیاسی کشور تزریق کرده است به خود میبالد. در ادامه برخی از آن چیزهایی را که به نظر میرسد جنبش را از سایر تشکلهای دانشجویی متمایز میکند می آید. مراد از کلمات جنبش که در ادامه می آید جنبش عدالتخواه دانشجویی میباشد.
-
شاید مهمترین چیزی که در نگاه اول جنبش را از سایر اتحادیه های دانشجویی متمایز میکرد و همین ویژگی هم باعث عصبانیت بسیاری شده بود این بود که جنبش، عدالت را بدون مصلحت اندیشی های کاذب پیگیری میکرد. مطالبه از قوه قضاییه برای مبارزه با فساد اقتصادی، تجمع در مقابل این قوه، برگزاری مراسم ختم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و همه دیگر مطالبات از قوه قضاییه در حالی صورت میگرفت که عده ای میخواستند با سوء استفاده از انتصاب رئیس قوه قضاییه توسط رهبر معظم انقلاب چشم ها را ببندند و کم کاری ها را توجیه و مخالفتها با قوه قضاییه را ضدیت با ولایت فقیه تفسیر کنند. اعتراض به عدم توجه شهرداری به پدیده کارتن خوابی، اعتراض به مذاکره دولت انقلابی دکتر احمدی نژاد با امریکا، رعایت نکردن قانون اساسی توسط دولت اصولگرا در مورد واگذاری مدارس و بیمارستان ها به مراکز غیر دولتی و بسیاری موارد دیگر تنها گوشه ای از اعتراضات جنبش عدالتخواه دانشجویی به مسئولان در خصوص عدم توجه به عدالت بوده است و این همه را نه فقط به علت تأکیدات رهبر معظم انقلاب که بر اساس اموزه های اسلام ناب از وظایف خود میدانسته است.البته در همین میان نیز شاهد ان بوده ایم که افرادی که هیاهوی سیاست گوششان را پر کرده است سعی در این دارند که با بهانه "تضعیف دولت عدالتخواه" امر به معروفها و نهی از منکر های این جریان دانشجویی را قطع کنند.
-
شاید مهمترین زمینه های شکل گیری این حرکتهای عدالتخواهانه در کشور ناشی از بازگشت دانشجویان به متون دینی و تأکیدات آیات و احادیث بر مفهوم عدالت و جایگاه جنگ فقر و غنا و در کنار آن نیز تأکیدات بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران بر جنگ فقر و غنا و دو گانه اسلام ناب-اسلام امریکایی بوده است. شکل گیری حلقه های مطالعاتی بازخوانی صحیفه امام روح الله و خوانش احادیث از کتاب حیات الاحکام منجر به این شد که جنبشی ها پدیده اشرافیت را با هر شکل و صورتی پدیده ای ضد عدالت و ضد آموزه های دین مبین اسلام بدانند. و همه این موارد در کنار روحیه آرمانخواهی باعث این میشد که شعله ی اعتراضات آنها، دامن اشرافیت را در جناح چپ و راست بگیرد. علاوه بر اشرافیت، چالشهای، اعتراضها و گلایه های حضرت روح الله از مرفهین بی درد، متحجرین، بی شعورهای حوزه های علمیه و دانشگاهی، ملاهای کثیف درباری، مقدس نمایان و ... باعث شده بود که دیگر در مقابل چهره های ظاهر الصلوة کوتاه نیایند و فریب ظاهرشان را نخورند. نگاهی به کاریکاتورهای مازیار بیژنی میتواند گوشه ای از این نوع دغدغه های جنبشی ها را نمایان کند.
-
مواجه شدن با سوال "مگر رهبری مفاسد را نمیبیند؟" در جواب اعتراضات عدالتخواهان به مفاسد و پدیده های ضد عدالت از طرف کسانی که به ایشان بسیار عشق میورزیدند ناشی از نوع نگاه خاص جنبش به رابطه امت و امامت در یک جامعه دینی داشته و تفاوت آن با دیگر نگاه ها داشت. در نگاه جنبشی ها امام یک جامعه نه به عنوان کسی که باید در تمامی موارد حکم بدهد تا کاری درست شود بلکه به عنوان جایگاهی که برای پیش بردن آرمانهای اسلام و انقلاب نیازمند حمایت ها و فضاهای مردمی است، تفسیر میشده است. در این نگاه دیگر الزاما فقط رهبری شروع کننده حرکتها و تحولها نخواهد بود بلکه در بسیاری از زمینه ها این مردم هستند که باید پا پیش بگذارند و با ایجاد شرایط مسیر را باز نمایند. این نوع برداشت باعث جوشش و فعالیت بیش از پیش جنبشیها برای فهم شرایط کشور و اولویت های آن از یک طرف و نیز کار تحلیلی بر روی سخنان و پیامهای حضرت آیت الله امام خامنه ای از طرف دیگر شده است. این در حالی است که در مقابل کسانی در صدد این هستند که با برخورد گزینشی با سخنان رهبری راه هر گونه تحلیل و بررسی و نقد و اصلاح و حرکتی را بگیرند.
-
این موارد برخی و البته از مهمترین موارد تفاوت های جنبش عدالتخواه دانشجویی با جریانات دانشجویی بود. مطمئنا نقاط مشترکی بین ما و دیگرانی که اکنون پس از چند سال عدالتخواه شده اند وجود دارد که دیگر اکنون جای ذکر آن نیست.
|نوشته شده برای پاطوق خیزش هفته پیرامون جنبش عدالتخواه دانشجویی|
|برخی از ویژگی های دیگر را اینجا یا اینجا یا اینجا (همه یک مطلب است!) بیان شده است.|
|پرونده فتیان پیرامون جنبش خواندنی است|و البته خود سایت جنبش|
این عکس برایم خیلی حرف دارد خیلی!...