دغدغه این ورودی‌ها چیست؟

این چند روزه ایام شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها است و ورود دانشجویان ورودی جدید به دانش‌گاه‌ها. و احتمالا طبق هر ساله تعدادی از دانشجویان در مراسمی یا اردویی یا یک همچون چیزی از دانشجویان صفری استقبال می‌کنند. و باز هم احتمالا طبق روند هر ساله این چند دانشگاهی که دیده‌ام دانشجویان تشکلی به استقبال صفری‌ها می‌روند.

 اهداف مختلفی برای حضور در این اردوها از دوستان تشکلی شنیده‌ام، از پاسخ به سوالات تحصیلی و صنفی و آموزشی دانشجویان گرفته تا شناسایی نیرو برای تشکل و ارتباط با دانشجویان و ... .

اما به نظر این اردوها فرصت مناسبی برای شنیدن صحبت‌های نو دانشجویانی است که یک دو یا چند سال برای شکست دادن رقیبان خود در ماراتون کنکور تلاش کرده‌اند و خود را از خیلی مطالعات و فعالیت‌های ضروری یک مسلمان محروم کرده‌اند. فرصتی است برای شناخت دغدغه‌ها و آرمان‌های دانش‌آموزان تربیت‌شده نظام آموزش و پرورش.

فرصت اینکه ببینیم دغدغه‌ها و آرمان‌های این ورودی‌ها چیست؟ نگاهشان به دانشگاه چیست؟ آیا بازی‌های رایانه‌ای دغدغه‌ی شده است یا رابطه با جنس مخالف؟ فرصت اینکه بسنجیم رابطه‌شان با دین چگونه است. آیا به دین «اعتقاد» دارند. آیا دین برایشان راه رو رسم و مکتب است یا دین هم یک قسمتی از زندگیشان است و همانطور که نیاز به ورزش و درس و تفریح دارند نیاز به مقداری دین هم دارند؟ و خیلی موارد دیگر که باید با ارتباط با بدنه دانشجویی شناختش و برایش برنامه متناسب داشت.

قصد تعمیم دادن مشکلات و یکسان پنداری ورودی‌ها نیست بلکه شناخت فضای کلی ورودی‌های هر سال و تغییرات نسبت به سال و سالهای قبل منظور بود.

قصد نگاه بالا به پایین نیست که بالعکس قصد آمدن از آن بالاها به این پایین است.قصد دیدن جزئیاتی استکه صرفا در ارتباط مستقیم با خود دانشجویان و شنیدن حرف‌ها و دغدغه‌هایشان دیده می‌شود. و مطمئنا جز با یک نگاه تربیتی و برنامه منسجم بلند مدت مشکلاتشان حل نخواهد شد و دغدغه‌ها و آرمانهایشان ارتقا نخواهد یافت.

امام روح‌الله از انتخابات می‌گوید/2

«...همان‏طور که بارها گفته‌‏ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‏ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعۀ اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‏‌اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‏‌اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‏نمایند. و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزۀ خود می‏توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.
در هر حال، مردم با بصيرت و درايت و تحقيق كانديداها را شناسايي كرده، و به سوابق و روحيات و خصوصيات ديني- سياسي نامزدهاي انتخاباتي توجه نمايند.
مردم شجاع ايران با دقت تمام به نمايندگاني راي دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسووليت كنند، و طعم تلخ فقر را چشيده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنجديدگان تاريخ، اسلام عارفان مبارزه‌جو، اسلام پاك‌طينتان عارف، و در يك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - باشند. و افرادي را كه طرفدار اسلام سرمايه‌داري، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بي‌درد، اسلام منافقين، اسلام راحت‌طلبان، اسلام فرصت‌طلبان، و در يك كلمه، اسلام آمريكايي هستند طرد نموده و به مردم معرفي نمايند.
و از آنجا كه مجلس خانه همه مردم و اميد مستضعفين است، در شرايط كنوني نبايد كسي انتظار داشته باشد كه حتما نمايندگان بايد از گروه و صنف خاصي باشند. بايد توجه داشت كه هنوز خيلي از مسائل وجود دارد كه به نفع محرومين بايد حل و فصل شود. و تميز بين كساني كه در تفكر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده‌اند، با ديگران كار مشكلي نيست...» (+) 11/1/1367
قسمتی از پیام حضرت امام روح‌الله در آستانه انتخابات مجلس

پــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــینوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ:
یکسری مطلب برای پینوشت نوشتم که تو "ثبت مطلب" ثبت نشد و پرید :( دیگه حس اینکه سر صبحی فسفور بسوزونم ندارم!
× عکس ارتباط خاص تاریخی با متن ندارد ولی ارتباط با محتوای متن دارد.
مطالب مرتبط:
الحمد لله همه هستند!امام روح‌الله برای انتخاباتی‌ها می‌گوید / برای بسیج برای انتخابات

الحمد لله همه هستند!

متن:

مشاهده عکس
حاشیه:
این عکس را یکی از رفقا نشانم داد. تبلیغات انتخابات ششمین دوره انتخابات مجلس است.
خیلی خیلی میشود در موردش حرف زد اما حیف که قرار است متن عکس باشد و حاشیه متن!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپینوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تسخیر سفارتخانه رژیم صهیونیستی و نیز حمله به سفارت عربستان خبرهای خوش امروز بود. این بانگ آزادی‌ست کز خاوران خیزد....

امام روح‌الله برای انتخاباتی‌ها می‌گوید/1

 
لینک دانلود ۱ | لینک دانلود ۲

اون  کسی که میخواد در انتخابات شرکت کند و کاندید شود، اون کسی که کاندید میکند کسی را، اون کسی که فعالیت انتخاباتی میکند، اون کسی که تبلیغ میکند برای خودش یا برای غیر، این آزمایشش همونجاست.

تو که خودت را کاندید انتخابات کردی قدرت این را داری که برای کشورت درست خدمت بکنی و قدرت خودت را بالاتر از دیگران میدانی.  تویی که دیگری را کاندید میکنی دیگران که غیر از این هستند لایق نمیدانی این را لایقتر و احسنت میدانی. تویی که فعالیت میکنی و تبلیغ میکنی برای انتخابات تبلیغ خودت را میکنی یا تبلیغ برای اسلام میکنی. اگر برای رسیدن به مجلس است، میخواهید برید میخواهید مجلس بری و میگین مجلس یک مقامی است، تو تبلیغ برای خودت میکنی که تبلیغ برای شیطان است. و اگر تبلیغ میکنی که بری خدمت بکنی، اگر اینطور باشد این برای خداست. +

مرتبط: برای بسیج برای انتخابات

حوزه امنیت مفسدان گردن کلفت یعنی این!

امشب اتفاق جالبی در خبر بیست و سی افتاد. دو خبر در مورد دو دزدی پخش شد با موضوعات:

- کاف شین: یکی از افرادی که توانسته است تعداد زیادی وام از بانک بگیرد. یک مورد آن که به اسم وام مسکن حدود 8 میلیاد تومان برایش داشته است!
- صلاحدین شیرازی*: سر کرده یک گروه دزدی از ماشین‌های حمل پول در کرمانشاه. آخرین مورد ظاهرا 270 میلیون تومان پول برایش داشته است!

اما جای سوال برای من باقیست که چرا اسم اولی باید مخفی بماند ولی اسم دومی باید علنی بیان شود؟! آن هم در یک نوبت خبر! باز اگر در برنامه‌های مختلف این اتفاق می‌افتاد، می‌شد یکجوری توجیه کردش اما... .

جالب اینجاست که مدتی پیش نیز داشتم بیست و سی نگاه میکردم که در یک خبرش تصاویری مربوط به دزدی از صندوق صدقات(!) پخش شد و در آن هر چند که تلاش می‌شد چهره دزد شطرنجی شود اما این دایره شطرنجی چنان کوچک بود که هر دم به گوشه‌ای میرفت و اگر کسی می‌خواست چهره آن دزد را بشناسد دیگر شناخته بود! و بعد از آن یک برنامه‌ی دوربین مخفی از یک بانک تهیه کرده بودند که برخی مفاسد موجود در بانک را نشان می‌داد و تقریبا 50 درصد از تصویر شطرنجی شده بود تا مبادا چهره ترگل ورگل آق مدیر** دیده شود. و من انگشت بر دهان که الان تفاوت این با آن چه بود؟!!
جالب اینجا بود که تو بیست‌ و سی امشب نیز قسمتی از صحنه‌های دزدی از صندوق صدقات را مجددا پخش کرد.

وقتی می‌گوییم حوزه امنیت مفسدان گردن کلفت اقتصادی یعنی این!***

*امیدوارم که فامیلش را به درستی به خاطر سپرده باشم.
**همه با هم: مدیر مدیره! آق مدیره! خود مدیره!....
*** البته قسمتی‌اش این است!

مرتبط:  اعلام نتیجه نه اعلام اسم

برای بسیج برای انتخابات

 انشاء الله وقت بشود، در مورد انتخابات آینده خواهم نوشت اما این چندروزه یک اتفاق اندکی مرتبط با فضای انتخابات برایم رخ داد.

    بسیج دانشجویی، اتحادیه‌های دانشجویی و نیز اتحاد چند بعلاوه‌ی چند اصولگرایان را به افطاری دعوت کرده بود. هر چند که حضور این اصولگرایان در جلسه لغو شده بود -ظاهرا به علت اینکه این شخصیت‌ها جلسه‌ی دیگری تشریف داشته اند!- اما لازم دیدم قبل از گر گرفتن بیشتر فضای انتخابات و دمیده شدن در بوق‌ها یکبار این بند از وصیت‌نامه‌ی امام روح الله را در اینجا بیاورم. شاید تذکری باشد برای برخی!

    «وصيت‌ اكيد من‌ به‌ قواي‌ مسلح‌ آن‌ است‌ كه‌ همان‌ طور كه‌ از مقررات‌ نظام‌، عدم‌ دخول‌ نظامي‌ در احزاب‌ و گروهها و جبهه‌ها است‌ به‌ آن‌ عمل‌ نمايند؛ و قواي‌ مسلح‌ مطلقاً، چه‌ نظامي‌ و انتظامي‌ و پاسدار و بسيج‌ و غير اينها، در هيچ‌ حزب‌ و گروهي‌ وارد نشده‌ و خود را از بازيهاي‌ سياسي‌ دور نگه‌ دارند. در اين‌ صورت‌ مي‌توانند قدرت‌ نظامي‌ خود را حفظ‌ و از اختلافات‌ درون‌ گروهي‌ مصون‌ باشند. و بر فرماندهان‌ لازم‌ است‌ كه‌ افراد تحت‌ فرمان‌ خود را از ورود در احزاب‌ منع‌ نمايند. و چون‌ انقلاب‌ از همة‌ ملت‌ و حفظ‌ آن‌ بر همگان‌ است‌، دولت‌ و ملت‌ و شوراي‌ دفاع‌ و مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ وظيفة‌ شرعي‌ و ميهني‌ آنان‌ است‌ كه‌ اگر قواي‌ مسلح‌، چه‌ فرماندهان‌ و طبقات‌ بالا و چه‌ طبقات‌ بعد، برخلاف‌ مصالح‌ اسلام‌ و كشور بخواهند عملي‌ انجام‌ دهند يا در احزاب‌ وارد شوند كه‌ ـ بي‌اشكال‌ به‌ تباهي‌ كشيده‌ مي‌شوند ـ و يا در بازيهاي‌ سياسي‌ وارد شوند، از قدم‌ اول‌ با آن‌ مخالفت‌ كنند. و بر رهبر و شوراي‌ رهبري‌ است‌ كه‌ با قاطعيت‌ از اين‌ امر جلوگيري‌ نمايد تا كشور از آسيب‌ در امان‌ باشد. »

    پ.ن: البته کسی منکر حضور سیاسی بسیج نیست به شرط اینکه حضور سیاسی با رعایت اصول انقلاب اسلامی و چهارچوب‌های مشخص باشد و درگیر سیاست‌بازی‌ها و سیاست‌زدگی‌ها نشود و به وظیفه خطیر خود عمل کند. در فضای سیاسی می‌توان آرمان‌های جمهوری اسلامی را گفتمان‌سازی و مطالبه کرد بدون اینکه با جریان خاصی پیوند خورد. نمونه‌های اینچنینی داشته‌ایم پس می‌شود!
    رهبر انقلاب نیز به طور صریح دانشجویان را از پیوند خوردن با جریانات سیاسی و تبدیل شدن به علم آنها در دانشگاه بر حذر داشته‌اند.
    انتخابات مجلس آینده انتخابات سخت‌تری خواهد بود مخصوصا برای عدالتخواهانی که قبل از 84 نیز پای این علم سینه می‌زدند و نه آنها که به علت غالب شدن این گفتمان چنین شعاری را برگزیدند.

    پیوندهای مرتبط: سخنرانی رهبری در سال 89 با دانشجویان / خلاصه‌ای از انتظارات رهبری از جنبش دانشجویی / وصیت‌نامه‌ای که حضرت روح‌الله برای ما و آیندگان نوشت

    بخوانید: انتحار از سلمان کدیور(شعر) / یادی از امام

منصفانه برخورد کنیم

1- بحث پازل دشمن هم از مواردی است که در کنار کاربردهای درستش، از سوی برخی بد فهمیده و تفسیر شد، و در نگاه بدبینانه حربه‌ای شد برای حذف مخالف جناح‌مان!
 2- بحث در مورد اشتباه نبودن تکمیل پازل دشمن نیست. بلکه در مورد این است که نمی‌توان هر وقت یک شبکه خبری متعلق به دشمن خبری را کار کرد بلافاصله انگ بی‌بصیرت بهش زد. کسانی که تو بحث‌های خبری اندکی کار کرده باشند، برایشان امری آشناست که رسانه‌ها خیلی از حرفها را پوشش می‌دهند اما با هنرها و مهارتهای رسانه‌ای آن را در جهت خواست خود تنظیم می‌کنند. هر چند که سخن گفتن به گونه‌ای که ادبیات شما و دشمن یکی‌ شود نادرست است و نباید طوری حرف زد که گمان شود گوینده فردی ضدانقلاب است!
 3- روی حرف بیشتر با کسانی است که تا یک ساعت مشخص فردی را بابصیرت می‌دانند یا حداقل به طرف زیاد نمی‌تازند اما خدا نکند که خبری از او در رسانه‌هایی مثل بی‌‌بی‌سی یا کلمه یا ... پخش شود، آنجاست که همه از روی حس خود عمار پنداری طرف را در گوشه رینگ گیر می‌آورند و بزن که می‌زنی!
 4- گاهی با خودم حساب می‌کردم که با نوع برخی از این رفقا، امام و رهبری هم کم تو پازل دشمن بازی کرده‌اند!
 5- دوباره بگم که قرار نیست بحث تکمیل پازل دشمن را هوا کنم! ولی بیایید بین یک فرد با بصیرت خفن و کسی که اصلا خطوط اصلی دشمن را درک نکرده‌است، حالتی را هم در نظر بگیریم که برخی افراد ممکن است اشتباه کنند!
 6- یادبگیریم اگر هم احساس و دغدغه عمار بودن پیدا کردیم، با این افرادی که به زعم برخی تو پازل دشمن بازی کرده‌اند تکفیری برخورد نکنیم. اگر هم می‌خواهیم اینها را امر به معروف کنیم یک طوری باشد که طرف اصلاح شود. توجه داشته باشیم که با یک آدم طرفیم!
 7- حتی کسانی که دارند تو پازل دشمن بازی می‌کنند، دشمن نیستند وگرنه بازی‌کردن تو پازل دشمن بی‌معنی می‌شد!
 8-  یاد بگیریم عادلانه و منصفانه برخورد کنیم. انقلابی بودن الزاما به تندتر بودن نیست.
 9- کمی فکر کنیم. پازل دشمن شاید جنجال‌هایی است که برای یک ویژه‌نامه(که تا جایی که بنده دیدم به جز یک تیتر به چیز دیگری‌اش گیر نمی‌دادند) باشد. شاید فحاشی‌ها و جنجال‌های سیاسی در حالی که مردم درگیر برخی گرانی‌ها و مشکلات دیگر هستند پازل دشمن باشد.

اعلام نتیجه نه اعلام اسم

در دیدار اخیر دانشجویان با رهبر انقلاب، جعفری‌نژاد نماینده جنبش عدالتخواه از رهبری پیرامون اعلام اسامی مفسدین اقتصادی کلان اثبات‌شده پرسید و توضیحی پیرامون نامه امام علی(ع) به حاکم اهواز خواست، که ایشان هم گفتند: "چرا بيخود اينها را رسوا كنيم؟ مگر آنجائى كه خود نفس افشاء كردن، يك مصلحت بزرگى داشته باشد."
نکته‌ی مهم که باید در کنار این صحبت‌ها در نظر گرفت عدم خلط بحث "اعلام اسامی مفاسد اقتصادی" و "اعلام نتایج مبارزه با مفاسد اقتصادی" است. مرور صحبت‌های رهبری پیرامون مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز نقش قوه قضا در این بین نشان از آن دارد که یکی از محورهای مهم ایجاد اطمینان در بین مردم نسبت به عملکرد و کارایی قوه قضا است و مطمئنا یک قسمت از آن اعلام "نتایج" کارهای قوه قضاست.
همچنین جا دارد مجتهدین، مصلحت‌هایی که بر طبق آن باید اسامی مفسدین اعلام شود را استخراج کنند.

سال گذشته تو یک جلسه در مورد نوع نگاه رهبری به عرصه سیاست و نیز تحلیل ایشان بحث میکردیم. دو نکته رو یکی از دوستان خیلی خوب اشاره میکرد. اینکه رهبری موقع تحلیل دو چیز را حتما در نظر می‌گیرند. یکی نگاه جبهه‌ای-که در دیدار هم تبیین کردند- دیگری هم نگاه تاریخی. یعنی از گذشته شروع می‌کنند، خط سیر را می‌بینند، جایگاه ما را در تاریخ می‌بینند، صعود و نزول‌ها را می‌بینند و بعد تحلیل می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنند و ... .

از مباحث دیگری که رهبری همانند چند جلسه دیگر مطرح کردند بحث تعمیق معرفت دینی بود. اما یکی از مشکلات عمده‌ای که قبل از بحث تعمیق باید طرح و حل شود این است که اصلا خیلی از جماعت دانشجو الان احساس نیازی به مطالعه نمی‌کنند و اموراتشان بدون مطالعه -چه عمیق و چه غیر عمیقش- می‌گذرد! و البته شاید همین اوضاع است که رهبری را به این توصیه وا می‌دارد. چرا که از نظر من یکی از کارویژه‌هایی که آیت الله خامنه‌ای برای جنبش دانشجویی قائل می‌شوند جاانداختن یک بحث در جامعه نخبگانی و پس از آن فضای عمومی کشور است. یعنی جماعت دانشجو علاوه بر اینکه خود بخواند و بفمهمد باید این مطالب را به گوش دیگر دانشجویان و مردم برساند.

پ.ن1: مطلب آرمانخواهی در مورد جلسه: الگوی الهام‌بخشتان را دریابید! / مطلب فرصت در مورد اعلام اسامی و کاری که بر دوش حزوه است / مصاحبه در مورد اعلام اسامی

پ.ن2: تریبون چند نامه‌ای که در مطلب قبلی گفتم رو جزوه کرده است. از اینجا دانلود کنید!