دغدغه این ورودیها چیست؟
این چند روزه ایام شروع سال تحصیلی جدید دانشگاهها است و ورود دانشجویان ورودی جدید به دانشگاهها. و احتمالا طبق هر ساله تعدادی از دانشجویان در مراسمی یا اردویی یا یک همچون چیزی از دانشجویان صفری استقبال میکنند. و باز هم احتمالا طبق روند هر ساله این چند دانشگاهی که دیدهام دانشجویان تشکلی به استقبال صفریها میروند.
اهداف مختلفی برای حضور در این اردوها از دوستان تشکلی شنیدهام، از پاسخ به سوالات تحصیلی و صنفی و آموزشی دانشجویان گرفته تا شناسایی نیرو برای تشکل و ارتباط با دانشجویان و ... .
اما به نظر این اردوها فرصت مناسبی برای شنیدن صحبتهای نو دانشجویانی است که یک دو یا چند سال برای شکست دادن رقیبان خود در ماراتون کنکور تلاش کردهاند و خود را از خیلی مطالعات و فعالیتهای ضروری یک مسلمان محروم کردهاند. فرصتی است برای شناخت دغدغهها و آرمانهای دانشآموزان تربیتشده نظام آموزش و پرورش.
فرصت اینکه ببینیم دغدغهها و آرمانهای این ورودیها چیست؟ نگاهشان به دانشگاه چیست؟ آیا بازیهای رایانهای دغدغهی شده است یا رابطه با جنس مخالف؟ فرصت اینکه بسنجیم رابطهشان با دین چگونه است. آیا به دین «اعتقاد» دارند. آیا دین برایشان راه رو رسم و مکتب است یا دین هم یک قسمتی از زندگیشان است و همانطور که نیاز به ورزش و درس و تفریح دارند نیاز به مقداری دین هم دارند؟ و خیلی موارد دیگر که باید با ارتباط با بدنه دانشجویی شناختش و برایش برنامه متناسب داشت.
قصد تعمیم دادن مشکلات و یکسان پنداری ورودیها نیست بلکه شناخت فضای کلی ورودیهای هر سال و تغییرات نسبت به سال و سالهای قبل منظور بود.
قصد نگاه بالا به پایین نیست که بالعکس قصد آمدن از آن بالاها به این پایین است.قصد دیدن جزئیاتی استکه صرفا در ارتباط مستقیم با خود دانشجویان و شنیدن حرفها و دغدغههایشان دیده میشود. و مطمئنا جز با یک نگاه تربیتی و برنامه منسجم بلند مدت مشکلاتشان حل نخواهد شد و دغدغهها و آرمانهایشان ارتقا نخواهد یافت.
«...همانطور که بارها گفتهام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دستهای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعۀ اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفتهاند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار ماندهاند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مینمایند. و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزۀ خود میتوانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.

این عکس برایم خیلی حرف دارد خیلی!...