قبل از هر چیز مخاطب این نوشته خودم هستم.1جرقه آتش گرفتن این نوشته از جمله ای از کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری زده شد. و اینکه فضای مظلومیت شهید عدالت مرا به آن داشت تا این را بنویسم.
زیاد از افراد و شخصیتهای مطرح نام میبریم و از آنها تعریف میکنیم و برای آنها مراسم میگیریم و هزار کار تشریفاتی دیگر و اکثرا با نیت قربة الی الله با هدف آشنایی دیگران با این افراد. و از جمله علی(ع) و دیگر معصومین(علیهم السلام) و در زمان حاضر نیز امام خمینی و امام خامنه ای و شهید مطهری و شهید بهشتی و ....2 اما در اکثر موارد این شخصیتها را در قفس تعریفهایمان و ظاهرسازی هایمان محبوس میکنیم. بیش از انکه علت مطرح شدن و اندیشه و آرمانهای آنها را مورد مداقه قرار دهیم فقط آنها را تبلیغ میکنیم.
شبهای قدر را میکنیم شبهای اول مظلوم عالم و سالها میگذرد و نگاهی به نهج البلاغه نمی اندازیم. و به همین ترتیب بگیرید محرم امام حسین را و نیمه شعبان منجی مستضعفان را و غیره را. تازه اینها که خوب است، حداقل برایشان مراسمی میگیریم دیگر ائمه که بندگان خدا همین را هم معمولا برایشان زیاد جدی نمیگیریم.3 اسممان را میگذاریم شیعه اما اگر از ما بپرسند که چرا امام علی سکوت کرد حسن بن علی صلح و حسین بن علی قیام، چرا امام سجاد ترویج ادعیه و امام صادق و امام باقر درس، نمیدانیم. بقیه ائمه را هم که اصلا نمیدانیم چه کرده اند تا چه رسد به اینکه بتوانیم تحلیل کنیم!4
البته از این نگذریم که از امام رضا(ع) این را میدانیم که رفت داخل دستگاه مأمون، تازه اگر نگویم که به نوعی با مأمون ظالم سازش کرد!
از ائمه که بگذریم تازه میرسیم به امام خمینی و امام خامنه ای که خود روضه ای جدا میخواهد از ظلمهایی که ما به عنوان امت اسلامی بر حق این بزرگواران کردیم. این بزرگواران به عنوان برترین تبیین کنندگان اسلام ناب در مقابل سایر اسلامهای انحرافی و نیز کسانی که این فرصت را یافتند که حکومت اسلامی را در دست بگیرند و به عنوان ولایت مطلقه فقیه و نیز امامت امت اسلامی همراه با امت اسلامی به سمت خدا حرکت کنند. در این بین خیلی از ماهایی که خود را در خط امام میدانیم بعید میدانم که تا به حال به جز سخنان اول کتابهای درسی از امام به طور مدون چیز دیگری خوانده باشیم. در مورد امام خامنه ای نیز همین طور است اگر وضع بدتر نباشد. فعلا میگویم خواندن سخنان، نمیگویم تحلیل و تفسیر و ... که باید به شناخت شرایط و پیدا کردن جایگاه خود در جبهه ولایت منجر بشود.5و در مورد اینکه چه کرده ایم که دیگر نباید سخن گفت. آری به راستی تا به حال سرجمع چه میزان سخنان امام را خوانده ایم به این هدف که برای خودمان استراتژی تعریف کنیم و وظایف کنونی مان را از آن استخراج کنیم. و چه میزان سیر سخنان و پیامهای رهبری را پیگری کرده ایم.
اندکی پایین تر باید گفت زمانی که ما را مجبور میکنند که فلان فوتبالیست و فلان خواننده را بشناسیم حداقل بتوانیم یک زندگی نامه مختصر و اندیشه ها و آرمانهای بسیاری از قله هایی که در جبهه اسلام و یا جبهه مستضعفان عالم را بشناسیم.6 (بخوانید ادامه لیست اسامی شخصیت ها را)
و نیز چنین میکنیم با قرآن و تمام کتب دینی.
بعد نوشت:
* روز صدور فرمان تشکیل بسیج به یکی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه میگفتم که این(جزوه فرمان تشکیل بسیج و صدور قطعنامه) را خوانده ای؟ گفت خیر. و من در تعجب که چگونه میتواند خود را بسیجی بداند.
* کتاب قاموس عدالت را که میخواندم واقعا تعجب میکردم که ما حرفهای خیلی رقیق تر از این را در سطح دانشگاه میزدیم و به ما میگفتند کمونیست و ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه و خط سومی و هزار چیز دیگر. تازه آدم میفهمد که نگاههایمان چه قدر تفاوت دارد.(قسمتهایی از قاموس + و + و + و + و این جزوه)
*یکی از دوستان به طنز میگفت که شنیدی یه کتاب جالب چاپ شده است. ظاهرا مولفش خود خداست. که توسط فرستاده اش محمد(ص) آورده شده است. به نام قرآن مجید معروف است و نیز به قرآن کریم و کتاب هدایت هم شناخته میشود. خواندنش توصیه میشود!
*هنوز کلی این موضوعات ذهنم را درگیر کرده بود که با این سخن مولا مواجه شدم:"فإنّ رواة العلم کثیر و رعاته قلیل" که همانا ناقلان علوم فراوان اند اما جانبداران آن کم.
--------------------------------------
1 که اکنون و قبل تر از این هم به این مشکلات دچارم.
2 و نیز باید ادامه داد: سید عارف الحسینی، امام موسی صدر، سید حسن نصر الله، سید عباس موسوی، احمد شاه مسعود، چمران، و هزاران هزار آدم زنده و یا شهید در عصر حاضر یا قرون گذشته
3 البته نمیگویم که باید برای همه ائمه مثل امام حسین مراسم گرفت. توضیحش را از سخنان رهبری پیدا کنید!
4 من باب تکمیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هم این تبلیغات را داشته باشید: مجله صهبا شماره بررسی عنصر جهاد و مبارزه و قیام در زندگی ائمه اطهار از نگاه رهبری را بگیرید و بخوانید و نیز برخی دیگر از کتابهای مطهری.
5 گویند ولایت یعنی همجبهگی، یعنی پیوستگی مومنین در جامعه اسلامی با محوریت امام امت.
6 امام روح الله میگفت نگذارید شهیدان در پیچاپیچ زندگی به فراموشی سپرده شوند. شهدایی از قبیل باکری ها و چمرانها تا شهیدان غیر ایرانی و ایرانی در هر عرصه ای، مازح ها و ...