عَلَم سنگین است، زمین نخوریم

 

 چندی پیش ایمیلی به دستم رسید که قسمتی از پیام رهبری به پانزدهمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی را در بر داشت. این باعث شد که برای چندمین بار سراغ این پیام بروم و آن را چند بار بخوانم. بیایید یکبار دیگر پیام را بخوانیم:

بسم الله الرحمن الرحيم
 جوانان عزيز
پرچم عدالت‌خواهی را همواره پيامبران الهی و پيروان راستين آنان بر دوش كشيده‌اند.
امروز و هميشه مجاهدت در زير اين پرچم، صادقانه‌ترين نشانه‌ی پيروی از رسولان الهی است.
آنچه در كنار همه‌ی الزامات اين حركت، ضروری و حياتی است آن است كه اوّلاً مراقبت شود كسانی با انگيزه‌های ديگر، اين شعار حق را ابزار نكنند؛ و ثانياً به نام عدالت‌طلبی، حركتی غير منصفانه از سر جهل يا غفلت انجام نگيرد.
صبر و بصيرت را برای شما و ديگر تشكل‌های عزيز دانشجوئی از خداوند متعال مسألت می‌كنم.
سيد علی خامنه‌ای
22 مرداد 1387

گاهی اوقات برخی تذکرها و تلنگرها باعث می‌شود قاب‌ها و قالب‌هایی که به مرور بر دورت چیده شده است، بشکند و انسان از پنجره‌ای نو یا نگاهی عمیق‌تر به مواردی که تا به حال بر جلوی چشم آدمی بوده است نگاه کند. و این تلنگر از این نوع بود... آنجایی که در ایمیل نوشته شده بود:" پرچم عدالت خواهی را انبیا  و اولیا برداشته اند. معلوم است که این پرچم سنگین است بر دوش من و امثال من. فقط خدا کند بر زمینش نکوبیم"

با خود مرور می‌کردم... نوح علیه‌السلام، ابراهیم خلیل الله،موسی کلیم‌الله، مسیح روح‌الله، محمد رسول‌ الله... چه میگویم خدایا... راه سرخ علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام تا مهدی روحی لتراب مقدمه الفداء، ناجی مستضعفان جهان... خدایا این علم علم‌داران راستینی چون عباس می‌خواهد. زینب می‌خواهد.عمار می‌خواهد.ابوذر می‌خواهد و سمیه می‌خواهد. عقل سرخ و عشق و سینه سوخته می‌خواهد.

 خدایا صبر و استقامت در میدان مبارزه و جهاد معنی می‌دهد. میدانی که وسعتش تاریخ و جهان را در برمی‌گیرد. میدانی که خط سرخش در طول تاریخ نشان دهنده رشادت شیرمردان و شیرزنانی است که علم مبارزه بر دوش کشیده‌اند. خدایا... و یعنی ما با این جسم‌هایی که از تن‌پروری فربه و روح‌هایی که از نفس‌پرستی نحیف شده‌اند توانایی آن را داریم که تکلیف خود را در این میدان به انجام رسانیم؟!

خدایا تو خود در طول قرن‌ها در نبرد تاریخی جنود حق و باطل، مستضعفان و مستکبران، پابرهنگان و مرفهان بی‌درد حامی این پرچم بوده‌ای. شاید نباید از به زمین افتادن علم بترسیم؛ باید از این بترسیم که خود در مقابل سیل حملات ملحدان و کافران و منافقان و ملتقطان و متحجران از جای کنده شویم.

بعد نوشت:
نخستین و آخرین نظر نسبت به برادران پایدار و رزمنده ما این‏ است كه به شكل پی‌گیر و خستگى‌ناپذیر به پیكار خویش ادامه دهند، چه آن‌كه زندگى یعنى عقیده و مبارزه در راه آن اِنّ الحیاةَ عقیدةٌ وَ جَهادٌ
صحيفه امام، ج‏2، ص: 200

بخوانید: درسی از کوه؛ روش رهبران انقلابی ما

جنبش دانشجویی و مفاسد اقتصادی

ظاهرا این عادت جنبش دانشجویی شده است که برای هر کاری نهایتا یکی دو روز وقت می‌گذارد و انتهایش را یا شاید بهتر باشد بگویم سر و تهش را با یک حرکت نمایشیِ رسانه‌ای و ترجیحا پر سر و صدا به پایان می‌رساند و این را رفع تکلیف می‌داند.

با یکی از دوستان پیرامون مفاسد اقتصادی بحث می‌شد. ایشان که در زمینه فعالیت‌های دانشجویی دستی داشتند هنوز گَرد چندین تجمع و همایش و نشریه در حمایت از قیام‌های مردمی را از تن نتکانده بودند و هنوز چندین پروژه دانشجویی و یا دولتی دیگر را به دوش می‌کشید که می‌خواست در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی به دِین خود عمل کند. و آن هم کِی؟! یکی دو هفته باقی مانده به سالگرد پیام هشت ماده‌ای رهبری به سران قوا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی. و این یعنی همان چیزی که در بند قبل به آن اشاره شد. هر چه که با گذشت زمان مفاسد اقتصادی پیچیده‌تر می‌شود ظاهرا این مطالبات جنبش دانشجویی است که بی‌پایه‌تر و سطحی‌تر می‌شود. بگذریم که اصلا قسمتی از جنبش دانشجویی دغدغه مطالبه و گفتمان‌سازی مبارزه با مفاسد اقتصادی را ندارد.

برای انجام تکلیف در مدل ضربتی مراحل به این ترتیب است: ایجاد دغدغه با یک سخنرانی پر شور و توجیه افراد(!)، برگزاری یک جلسه هم‌اندیشی در فاصله یک هفته مانده به روز معین، تولید یک نمایشگاه و زدن نشریه و اگر شد طلب مبارزه با مفاسد اقتصادی از مسئولین امر با یک نامه پر شور چند خطی. والسلام. شما با انجام این مراحل به وظایف خود جامه عمل پوشانده‌اید. می‌توانید یک سال استراحت کنید تا سال بعد هم که خدا بزرگ است و ان‌شاء الله مملکت را شر مفسدان اقتصادی در امان نگاه خواهد داشت!
انگار اتاق فکری را که رهبری می‌فرمایند همان جلسه هم‌اندیشی کوچک است. و اگر بخواهیم این عملکرد را بپذیریم باید بگوییم که این افسر از سرباز هم مقامش پایین‌تر است!

منظور از بندهای بالا این نیست که دانشجویان بشوند استاد و تئوریسین اقتصادی یا متخصص مبارزه با مفاسد اقتصادی. خیر!
* مشورت با اساتید صاحبنظر، متعهد و وارسته از نگاه سیاست‌زده در این حوزه به همراه مطالعه کتب، جزوات و اخبار مربوطه و جلسات هم‌اندیشی می‌تواند فرد را به یک نتیجه پیرامون اولویت‌ها و مسائل پرداخته نشده در حوزه عدالت اقتصادی برساند. و همین موارد می‌تواند دستمایه سؤال و مطالبه از مسئولین امر پیرامون مبارزه با مفاسد اقتصادی شود.

* در این میان پرداختن به مواردی که تا کنون در حوزه برقراری عدالت به آنها  توجهی نشده است و گفتمان‌سازی، توجیه افکار عمومی و تصمیم‌سازی پیرامون آنها از مسئولیتهای جریانات دانشجویی می‌باشد. مطمئنا موارد گفته شده نیازمند پیگیری مداوم و نه ضربتی یکی دو روزه‌ی جریانات دانشجویی و استفاده از قالب‌های مختلف اعم از تحلیلی و هنری و رسانه‌ای و ... می‌باشد.

* خیلی از مباحث را ذیل رابطه امت و امامت، از خط دهی‌های ولی جامعه استخراج کرد. که این موارد نیازمند پیگیری مداوم سخنان رهبری امت، تحلیل سخنان، پیدا کردن مأموریت‌های اصلی و اولویت‌ها و برنامه‌ریزی سری عمل برای انجام وظیفه خواهد بود.

* بخوانید: عدالت، جنبش دانشجویی، امام امت

بیانیه جمعی از وبلاگ‌نویسان و فعالان فضای مجازی

بسم الله الرحمن الرحیم

ولایت‌پذیری و تبعیت از امام عصر از وظائف هر مسلمان است و در عصر غیبت، ولی فقیه عهده دار زمام امور مسلمین است. بر هر مسلمانی واجب است تا تبعیت خود را از ولی فقیه خود، هم به صورت زبانی و هم به صورت عملی اثبات کند.

ما وبلاگ‌نویسان و فعالان فضای مجازی وظیفه خود می‌دانیم تجدید بیعت خود با ولی‌فقیه را اعلام کرده و اعلام کنیم که حمایت‌ها و همراهی‌های ما با گروه‌ها و مسئولین تا زمانی است که در مسیر ارزش‌های الهی و اسلامی گام بردارند. ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم و مرزهای اعتقادیمان را با تمام وجود حراست می‌کنیم.

ما معتقدیم که مشروعیت مسئولین نظام وابسته به اجرای احکام اسلامی و تبعیت از نایب عام امام زمان (عج) است و اگر کسی در غیر این مسیر گام بردارد، قرار گرفتنش در آن مسئولیت خلاف شرع و قانون اساسی است. ما از مسئولین می‌خواهیم تا «ولایت پذیری عملی» خود را اثبات کنند و راه را بر هرگونه شایعه و حرف‌های حاشیه‌ای ببندند چرا که ما معتقدیم که تبعیت از ولی فقیه در قالب سخنان زیبا نیست و باید این سخنان در عمل ظهور یابند.

تعز من تشاء و تذل من تشاء
بیدک الخیر انک على کل شىء قدیر
جمعی از وبلاگ نویسان و فعالان فضای مجازی

اسامی حامیان بیانیه در وبلاگ دوست عزیزم محمد صالح مفتاح درج شده است.