× چون کشور در شرایطی است و نظام  اسلامی، ساخت و ویژگی‌ها و مختصاتی دارد که حتما جنبش دانشجویی در کنارش حضور داشته باشد.

× جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده‌ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه بوده است.

× در تمام دورانهای مختلف، در طول انقلاب، حوادث گوناگون، لحظه‌های حساس و خطیر، حضور دانشجویان مومن، متعهد، عدالتخواه، باگذشت، توانسته فضا در جهت صحیح هدایت کند.

× این برداشت من از جنبش دانشجوئی و نگاه من به جنبش دانشجویی است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافیگری، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه، ضد گرایشهای انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجوئی است.

× البته تشکل‌ها از بدنه‌ی دانشجوئی هم خودشان را نباید جدا کنند؛ یعنی اینجور نباشد که تشکل، موجب تقسیم دانشجو بشود. به دانشجوها نزدیک باشد.

× به نظرم میرسد یکی از کارهای لازم، تشکیل جلسات فکری وسیعی است که مجموعه‌ی دانشجوئی، همراه بامجموعه‌ی حوزوی، با برنامه‌ریزی خوب، میتوانند به‌وجود بیاورد تا بنشینند درباره‌ی مسائل گوناگون فکر کنند.

× ما میخواهیم که جوان ما احساس کند که باید فکر کند و باید این فکر را مطرح و آن را مطالبه نماید.

× دانشجوی متعهد و آگاه از پیش از انقلاب تاکنون همواره در جستجوی مهمتری مسائل جاری کشور بوده است.

× دانشجوی جوان اگر چه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعی و پرکردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آروزی بی‌بدیل  می‌نگرد.

 × امروز این}عدالت اجتماعی{ مهمترین و مطرح‌ترین مسئله‌ی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مومن نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت بماند.

× میگویند دانشجوی این دوره دیگر نمتواند دانشجوی دوران ضد استعماری باشد. میگویند دوران ضدیت با استعمار و استکبار و مرگ بر استکبار گفتن، گذشته است؛ دوران عدالت‌خواهی و مبارزه‌ی با سرمایه‌داری  سرآمده است؛ دوران آرمان‌خواهی و تبری و تولای سیاسی تمام شده است؛ گفتمان جدید دانشجویی عبارت است گفتمان جهانی، جهانی شدن، گفتمان واقع‌بینی، گفتمان پیوستن به نظم نوین جهانی، یعنی سیاهی لشکر امریکا شدن!

× خصوصیت سوم، آزادی و رهایی از وابستگیهای گوناگون حزبی و سیاسی و نژادی و امثال اینهاست.

× بر این حرکت}دانشجویی{، فقط احساسات حکومت نمی‌کند؛ بلکه ضمن این‌که احساسات هست، منطق و تفکر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در ان وجود دارد.

× من آن مجموعه‌ی دارای هدف و آرمان و احساس را بحث می‌کنم که مقوله جنبش دانشجویی هم متعلق به آنها است، و الا آنها هم اگر در تظاهراتی حضور پیدا کنند، حضورشان یک حضور مصنوعی و دروغی غیرواقعی است! گاهی دیده شده که از آن قبیل آدمهایی که هیچ دغدغه‌ای جز همین چیزها ندارند، در اجتماعی هم حاضر شده‌اند؛ یعنی بله، ما هم هستیم! معلوم است که مقوله کار جدی و کار آرمانگرایانه، مقوله نیست که آدمهای این طوری اصلا بتوانند در آن خیلی نقش داشته باشند.

× خود دانشجویان باید مواظب باشند که انسانهای بد نیت، تجمعهای بد نیت، تشکیلاتهای بد نیت، مجموعه‌های بد نیت و بد سابقه و بد نام، نزدیک نشوند. اگر هم می‌خواهند کار خیری بکنند، بروند خودشان کار خیر بکنند؛ به مجموعه‌ی دانشجویی کاری نداشته باشند.

× یکی دیگر از آفات جنبش دانشجویی دور شدن از آرمانهاست.

× یکی دیگر از آفات مهم جنبش دانشجویی، سطحی شدن است. عزیزان من! از سطحی شدن به شدت پرهیز کنید. خصوصیت دانشجو، تعمیق و تدقیق است.

× اصل اینکه دانشجو حرفش را روشن و صریح بزند و دچار سیاسی‌کاری نشود چیز مطلوبی است. بدترین اشکال و اشکال وارد بر جنبش دانشجویی این است که دانشجو دچار محافظه‌کاری بشود و حرفش را با ملاحظه موقع و مصلحت خیالی بیان کند.